Je kent ze wel en misschien doe je er zelf ook geregeld aan mee, ‘like, share & tag’ winacties op Facebook.
Maar wat niet iedereen weet: dit soort winacties mogen helemaal niet. Ze veroorzaken namelijk spam en zijn daarom niet toegestaan. Veel bedrijven zijn hiervan niet op de hoogte maar dit is gewoon terug te vinden in de voorwaarden, die waarschijnlijk zelden worden gelezen 😉
Facebook heeft zelfs het recht om je pagina te verwijderen als je dit soort winacties erop zet. Ze willen geen tijdlijn-vervuiling en dat krijg je natuurlijk wel als iedereen dit soort berichten gaat delen. De kans dat je gepakt wordt is, zeker als kleine ondernemer, niet zo groot maar je moet je afvragen of je dit soort berichten überhaupt wel wilt plaatsen.
Alleen als het gratis is
Want naast dat het spam veroorzaakt, krijg je ook te maken met mensen die alleen geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten als er iets gratis te halen valt. En op het moment dat de actie voorbij is, vinden ze je niet meer interessant. Personen die hier aan meedoen, zijn vaak alleen maar op zoek naar winacties en zullen nooit daadwerkelijk klant van je worden. Zodra de actie is afgelopen, ‘unliken’ ze je pagina weer en dit kan negatieve gevolgen hebben voor het bereik van je pagina en van de berichten die je erna plaatst.
Het algoritme van Facebook
Facebook vindt het namelijk verdacht als er ineens een grote stijging is in het aantal volgers of als het bereik van een specifiek bericht opeens heel hoog is. Als het aantal volgers en/of het bereik van de berichten erna weer snel zakt, dan denkt Facebook: er is iets niet goed met die pagina want deze verliest plotseling zoveel volgers / bereik. Met als gevolg dat berichten van jouw pagina minder vaak getoond worden in de tijdlijn van je volgers.
Het algoritme van Facebook laat namelijk niet van al jouw Facebookvrienden en Facebookpagina’s die je volgt berichten zien, alleen van degenen waar je de meeste interactie mee hebt. Door zo’n actie loop je dus het risico om erna bijna niet meer zichtbaar te zijn. Daarnaast moet je je als bedrijf / ondernemer afvragen waarom je gratis dingen weg wilt geven want je wilt natuurlijk het liefst gewoon betalende klanten.
Wat mag nog meer niet?
Naast like & deel winacties mogen onderstaande berichten, waarmee vaak extra engagement wordt gecreëerd, ook niet meer. Facebook ziet dit namelijk ook als spam. Als je deze berichten plaatst, wordt dat bestraft met een verminderd bereik van je content.
- Vote baiting: hierbij wordt bijvoorbeeld gevraagd om met een ‘like’ of ‘love’ ergens op te stemmen
- Tag baiting: oproepen om vrienden te taggen in een reactie, “Tag degene die…”
- Comment baiting: vragen om specifieke reactie, bijvoorbeeld “Reageer met ‘ja’ als…”
- React baiting: berichten zoals “Like als je het hier mee eens bent”
Wat mag wel?
Mag je dan helemaal geen winacties organiseren? Jawel, als er maar niet als voorwaarde wordt gesteld dat een bericht gedeeld moet worden of dat men de pagina moet liken om kans te maken om te winnen. Onderstaande acties mogen wel:
- Open vragen stellen: denk aan ‘hoe, wat, waar, wanneer, waarom’. “Waarom verdien jij…” o.i.d.
- Beantwoorden van een prijsvraag
- Een slagzin afmaken
- Een foto plaatsen: bijvoorbeeld “Wat was jouw mooiste, leukste, etc…”
En je kunt natuurlijk een offline winactie bekend maken op Facebook, zoals de Bijenkorf hieronder.
Als je graag een winactie wilt organiseren, bedenk dan iets waar volgers wat meer moeite voor moeten doen. Dan trek je mensen aan die ook meer betrokken zijn bij je pagina en bedrijf en die vervolgens daadwerkelijk klant worden of al klant zijn.