Wel of geen social media volgers kopen?

Volgers kopen voor je social media kanalen, het lijkt zo aantrekkelijk. Voor slechts een paar euro heb je er honderden, zo niet duizenden, volgers bij. Jouw bedrijf zal dan vast heel succesvol overkomen online… of juist niet?


Ik ben er absoluut geen voorstander van en zal het altijd afraden. Hieronder geef ik mijn redenen om geen social media volgers te kopen.

Redenen om geen social media volgers te kopen

  • Je krijgt volgers die 0,0 interesse hebben in jouw bedrijf. Vaak zijn dit mensen uit armere landen die een paar cent krijgen per pagina die ze gaan volgen krijgen of het zijn gewoon nepaccounts, ook wel bekend als internet bots. Niet ok!
  • Als je veel volgers hebt maar zij gaan nooit interactie met jou aan, dan worden jouw berichten minder goed getoond en kom je vaak niet eens meer voorbij in de tijdlijn. Een platform als Facebook of Instagram kijkt namelijk of jij relevant bent. Als jij berichten plaatst maar niemand geeft een like of reactie, dan ben je schijnbaar niet relevant en je bereik daalt enorm. Ook zien jouw echte volgers je content dan niet meer. Dus onthoudt: kwaliteit boven kwantiteit! Liever minder volgers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, dan heel veel volgers die nooit iets bij je af zullen nemen.
  • Waarom zou je als ondernemer of bedrijf überhaupt nepvolgers willen? Puur voor het plaatje? Daarnaast komt het ook ongeloofwaardig over als je als klein bedrijf (ineens) tienduizenden volgers hebt. Zorg liever dat je boeiende content maakt zodat mensen je graag gaan volgen.

Onderzoek naar neplikes

Momenteel wordt er door de Autoriteit Consument & Markt zelfs onderzoek gedaan naar bedrijven die handelen in neplikes, nepreviews en nepvolgers, omdat dit volgens de toezichthouder leidt tot consumentenmisleiding en oneerlijke concurrentie wat in strijd is met Europese wetgeving.

Adverteerders kopen namelijk advertenties in op basis van hoeveel volgers iemand heeft. Vervolgens bepalen bijvoorbeeld influencers de tarieven van een advertentie. Als zij 200.000 volgers hebben, maar het zijn maar 50.000 echte mensen, dan betaalt de adverteerder extra voor niks.

Journalisten van de NOS hadden een ‘Alpaca-Instagram-account’ opgezet als test en kregen voor €26,90 euro maar liefst 2000 volgers.

Bron: artikel website NOS 25 juni 2020