Pinterest, hét platform om inspiratie op te doen en uren rond te dwalen om je moodboard voor je nieuwe huis of tuin te maken, ideeën voor je bruiloft op te slaan, lekkere recepten te zoeken of handige schoonmaakhacks te verzamelen.
Elke gebruiker kan zijn eigen borden aanmaken met onderwerpen die hij/zij interessant vindt.
Pinterest, een digitaal plakboek
Op dit kanaal draait het wat minder om interactie met anderen, waar social media eigenlijk voor staat, en meer om het maken van een digitaal plakboek voor jezelf.
Voor bedrijven kan dit erg interessant zijn, want je kan jezelf goed profileren met Pinterest. Als mensen jouw afbeeldingen op hun eigen account zetten, kan dit weer gerepind worden door anderen waardoor jouw afbeeldingen door steeds meer mensen gezien worden.
Maak het Pinterest gebruikers gemakkelijk en zorg dat mensen afbeeldingen vanaf jouw website kunnen pinnen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld foto’s van jouw producten, recepten, tips, etc. op een van hun Pinterest borden opslaan.
Ook kun je linkjes toevoegen aan elke afbeelding, waardoor mensen meteen op de juiste (product)pagina komen als ze op de foto klikken. Daardoor werkt het ook als een soort van catalogus en kun je jouw websitebezoeken laten groeien.
Beeldmateriaal
Pinterest zal voor de ene branche natuurlijk een beter social media platform zijn dan voor een ander en het zal een stuk makkelijker zijn als je over mooi beeldmateriaal beschikt of met producten werkt waar je foto’s van kunt maken. Maar ook als je weinig beeldmateriaal en bijvoorbeeld vooral tips of quotes deelt, kun je deze alsnog mooi vormgeven qua kleuren en lettertypes en opslaan als afbeelding.
Het verschil tussen Pinterest en Instagram
Er wordt me vaak gevraagd wat nou eigenlijk het verschil is tussen Pinterest en Instagram. Het belangrijkste verschil is dat op Instagram vooral eigen foto’s door de gebruikers worden geplaatst en op Pinterest voornamelijk foto’s van anderen (tenzij je een bedrijf bent die bijvoorbeeld eigen productfoto’s plaatst).
Daarnaast is Pinterest wat meer statisch, in de zin van dat content langer mee gaat, en minder vluchtig dan berichten die op Instagram voorbij komen.
Momenteel zijn de meeste Pinterest-gebruikers nog vrouw maar het gebruik onder mannen groeit dus hier valt nog veel winst te behalen als dit jouw doelgroep is.