Gebruik je social media, dan heb je vast al eens van algoritmes gehoord. Maar voor veel mensen is een algoritme een vrij abstract begrip, terwijl het wel belangrijk is om te weten hoe ze werken, zeker als je zakelijk actief bent met social media.
Algoritme wordt gebaseerd op gedrag
Het algoritme is een soort computercode die tweeledig werkt: aan de ene kant bepaalt het algoritme wat jij te zien krijgt op social media en aan de andere kant bepaalt het hoeveel van jouw volgers jouw content zien.
Dit is allemaal gebaseerd op je gedrag:
- Wat voor soort berichten like je?
- Op welke berichten reageer je?
- Tag je iemand in de reacties?
- Welke accounts volg je?
- Wat voor dingen zoek je op in de zoekbalk?
- Welke berichten sla je op (bookmarken)?
- Welke berichten stuur je door?
- Etc.
Kwaliteit en relevantie blijft het belangrijkste
Algoritmes worden continu aangepast en ze werken ook nog op elk kanaal anders. Hierdoor weet je soms niet meer zo goed wat je nu weer moet aanpassen aan je berichten.
Maar onthoud het volgende: kwalitatieve en relevante content (dus wat jouw volgers interessant vinden en wat de reden is dat ze jou zijn gaan volgen) is altijd het belangrijkste en weegt uiteindelijk het zwaarst.
Hoe werkt een algoritme op social media?
Globaal kun je een algoritme als volgt zien: het algoritme laat jouw post in eerste instantie aan ongeveer 5 tot 8 % van je volgers zien. Doen zij iets met jouw content (liken, commenten, bookmarken, doorsturen, etc.), dan krijgt weer een x-percentage van de mensen het bericht te zien.
Als er dus meteen reacties komen nadat jouw bericht is geplaatst, dan is dat gunstig voor de zichtbaarheid.
Versla het algoritme door interactie
Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen jouw content te zien krijgen. Daarvoor moet je het algoritme verslaan. Dit doe je door de interactie met je volgers op te zoeken. ‘Claim’ een onderwerp waarover jij niet uitgepraat raakt en je (potentiële) doelgroep ook niet. Of kies een onderwerp waar jouw business om draait en waar mensen veel over willen weten.
Constante interactie wordt door het algoritme gewaardeerd én beloond met optimale zichtbaarheid. Door interactie aan te gaan, blijft jouw bericht zichtbaar wat weer gunstig is voor het algoritme.