Misschien heb je er weleens van gehoord, ‘dark traffic’. Het klinkt een beetje duister maar waarschijnlijk draag je er zelf ook geregeld aan bij…
En als je analysetools gebruikt als marketeer of ondernemer, dan heb je deze term wellicht al eens in de statistieken zien staan. Hieronder een voorbeeld uit Bitly, een programma waarmee je URL’s kunt afkorten en meten.
Maar wat betekent dark traffic?
Dark traffic, ook wel dark social genoemd, is (social media) verkeer via ‘privé’ kanalen die moeilijk te traceren zijn voor analyseprogramma’s.
Bij dark traffic wordt een link die je als bedrijf op social media hebt geplaatst, gedeeld via ‘privé’ kanalen zoals WhatsApp en e-mail. Je kunt dit verkeer dan niet meer traceren. Ga voor jezelf maar eens na: jij stuurt vast ook weleens een link die je op Facebook hebt gezien door naar iemand via WhatsApp.
Direct verkeer
Dark social is via analyseprogramma’s en analysetools zoals Google Analytics en Bitly ook vaak te herkennen aan de term direct verkeer.
Grote kans dat je in de statistieken ziet dat er veel websiteverkeer ‘direct verkeer is’. Maar het is niet zo dat mensen dan altijd de hele URL van jouw website of van een bepaalde webpagina intypen. Zeer waarschijnlijk komt het verkeer via dark social op jouw website terecht.
Dark traffic is dus niet zo spannend als het klinkt maar zeker wel interessant om te monitoren via de statistieken.