Content is er in vele soorten en maten: foto’s, video’s, blogs, vlogs, whitepapers, e-learnings, etc. Alles kan als content worden aangemerkt en als zodanig worden gedeeld op je online marketing kanalen zoals je website en social media kanalen.
De beste contentvorm
Maar er is één contentvorm die het altijd het beste doet, en dat is… persoonlijke content. En dan met name foto’s / video’s met mensen erop. En dan bedoel ik échte mensen dus geen stockfoto-modellen.
Mensen doen zaken met mensen dus ze willen graag de personen achter het bedrijf zien: wie zijn zijn, wat doen zij, wat voor sfeer / bedrijfscultuur heerst er? Breng dit over op beeld en je zult zien dat deze berichten veel beter scoren dan andere berichten. En persoonlijke content kun je ook weer onderverdelen in verschillende categorieën zoals:
- Kijkje achter de schermen (wat zijn de werkzaamheden en door wie worden deze gedaan?)
- (Nieuwe) medewerkers / stagiair(e) voorstellen
- Bedrijfsuitjes / teambuilding / sportactiviteiten
- Evenementen zoals presentaties, seminars, sponsoring-activiteiten, open dagen, netwerkbijeenkomsten
- Klantbezoeken, of breng juist de klant in beeld (eventueel gekoppeld aan een review = sociaal bewijs)
- Bijzondere plekken waar je bent voor je werk
- Inhaken op de seizoenen: buiten lunchen, bedrijfsbarbecue, herfstwandeling, samen schaatsen
- Feestdagen: sinterklaasviering, kerstborrel of verjaardagen van medewerkers
- Persoonlijke boodschappen zoals een kerstgroet, bedankje of een blog over je ervaringen
- Mijlpalen zoals het zoveel jarig bestaan, mooie samenwerkingen, nominaties of prijzen, etc.
Laat je persoonlijkheid zien
Kijk maar eens naar je eigen social media gebruik. Als je door je tijdlijn scrolt, vallen foto’s met gezichten beter op en je vindt ze vaak ook leuker omdat het persoonlijk is. En de persoonlijkheid van jou als bedrijf of ondernemer is uniek, dus laat dat zien. Je hoeft daarbij niet steeds vol in beeld met een selfie, maar laat bijvoorbeeld iemand een foto van je maken als je een presentatie geeft. Of maak juist een foto van de mensen waar je mee bent zonder dat je er zelf opstaat. Ook een idee: een foto van jou samen met een klant.
Vraag voordat je je medewerkers online zet, wel even om toestemming en/of laat ze een AVG verklaring invullen.