Instagram zit nog steeds in de lift en steeds meer bedrijven maken een Instagram-account aan. Maar vaak zijn ze nog zoekende hoe ze dit social media kanaal aan moeten pakken. Daarom hieronder een aantal praktische Instagram-tips voor bedrijven.
Twijfel je nog of je als bedrijf op Instagram ‘moet’, lees dan (ook) even dit artikel.
Instagram do’s
- Bedenk een strategie: waar ga je dit social media kanaal voor gebruiken? Op welke doelgroep richt je je en wat voor content past daarbij?
- Bij Instagram draait het volledig om beeld en het visuele aspect is hierin erg belangrijk. Gebruik daarom aansprekende foto’s, afbeeldingen & video’s van goede kwaliteit en het liefst eigen materiaal. Dat betekent trouwens niet dat het altijd perfect plaatjes moeten zijn, authenticiteit wordt steeds belangrijker.
- Zorg daarnaast voor een consistent en herkenbaar beeld. Sommige Instagrammers gebruiken bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter of dezelfde kleurstelling in hun foto’s. Maar je kunt ook hetzelfde gebouw, dezelfde omgeving of dezelfde mensen regelmatig laten terugkomen. Hieronder een voorbeeld van Bistro Le Goût waarbij je ziet dat steeds dezelfde omgeving en dezelfde kleuren in de foto’s terugkomen.
- Upload een herkenbare profielfoto: als mensen jouw account zoeken of wanneer je als ‘volgsuggestie’ voorbij komt, moet het bedrijf (logo) meteen goed herkenbaar zijn. Zorg ook dat je profiel volledig ingevuld is.
- Schrijf een aansprekende bio. Naast de profielfoto is dit het eerste wat potentiële nieuwe volgers zien. Je kunt in deze tekst ook hashtags plaatsen maar er is hier natuurlijk maar beperkt ruimte.
- Creëer (deels) een ander soort content dan op je andere social media kanalen zodat mensen een reden hebben om jou speciaal op Instagram te volgen. Natuurlijk kan de strekking van een bericht hetzelfde zijn als op andere kanalen maar gebruik bijvoorbeeld een andere foto of een andere tekst. Zo is Instagram natuurlijk een stuk informeler dan LinkedIn.
- Maak als bedrijf gebruik van een bedrijfsprofiel op Instagram (aan te passen bij de instellingen). Je hebt dan extra mogelijkheden zoals het bekijken van statistieken en het kunnen koppelen van je contactgegevens aan je profielinfo. Switchen naar een bedrijfsprofiel is gratis.
- Zet je account op openbaar: je bent daardoor beter vindbaar (onder andere voor nieuwe volgers) en de hashtags die je gebruikt, kunnen door anderen worden gevonden.
- Gebruik hashtags in je berichten en verdiep je in welke hashtags jouw doelgroep gebruikt. Door relevante hashtags te gebruiken, word je ook gevonden door mensen die jouw account nog niet volgen. En kijk ook eens welke niche-hashtags je kunt gebruiken. Met algemene hashtags kun je namelijk makkelijk verdwijnen in de hoeveelheid berichten. En denk ook eens na om je Instagram-berichten een zelf bedachte hashtag mee te geven.
Goed om te weten -> als jouw Instagram account op privé staat, heeft het gebruik van hashtags weinig nut.
Meer weten over het gebruik van hashtags? Lees dan deze tip. - Maak ook gebruik van Instagram Stories.
- Plaats regelmatig berichten & stories, ga interactie aan en wees persoonlijk (it’s social!)
Mindere kwaliteit na uploaden
Hou er rekening mee dat foto’s die op social media worden geüpload, nog worden gecomprimeerd. Dat betekent dat ze qua zwaarte een stuk kleiner worden en daardoor ook een stukje kwaliteit verliezen. Social media kanalen doen dit om ervoor te zorgen dat hun servers niet razendsnel vol zitten en jij lekker door je tijdlijn kunt scrollen zonder dat al het beeldmateriaal eerst nog moet laden. Dit geldt voor zowel Facebook, Instagram als LinkedIn.