Ben je net begonnen met social media als bedrijf of ondernemer, dan herken je dit wellicht: “Als ik iets plaats op social media, reageert er niemand…”
Raak niet meteen gedemotiveerd
Dat je geen likes of reacties krijgt, betekent niet dat jouw berichten niet gezien worden. Misschien gaat jouw doelgroep niet zo snel interactie aan of wilde iemand gewoon even door de tijdlijn scrollen zonder ergens op te reageren. Daarom is het zo belangrijk om de statistieken te bekijken van je social media kanalen: daaraan kun je zien of ze op een foto hebben geklikt of op de link naar bijvoorbeeld jouw blog of een pagina op de website.
Raak dus niet meteen gedemotiveerd hierdoor: als je nieuw bent op social media, zul je eerst volgers moeten krijgen en daarnaast hebben nieuwe volgers ook tijd nodig om je te leren kennen voordat ze reageren.
Bewustzijn op social media
Houd er ook rekening mee dat mensen zich steeds meer bewust zijn van wat ze liken en waar ze op reageren omdat anderen dat dan ook kunnen zien. Denk bijvoorbeeld aan een werving & selectie bureau: reageer jij op hun berichten en ziet jouw werkgever dit ook, dan kan dit ongemakkelijke situaties opleveren.
Hetzelfde geldt voor volgers van je account. Dat mensen je niet volgen, betekent niet dat ze je berichten niet bekijken. Soms worden social media accounts steeds handmatig opgezocht (inderdaad omslachtig maar het gebeurt). Ook kun je een Facebookpagina tegenwoordig volgen, zonder deze te liken. Kijk daarom naast het aantal ‘vind ik leuks’ ook naar het aantal volgers.
Vergeet daarnaast ook niet dat jij jouw posts allemaal achter elkaar voorbij ziet komen en het gevoel hebt dat jij je volgers aan het spammen bent, maar dat je in werkelijkheid verdwijnt tussen alle content van andere personen en pagina’s.
Je kunt natuurlijk altijd zelf alvast je bericht liken, lees hier hoe je dat doet.