Iets wat ik steeds weer hoor: ondernemers / bedrijven die op een social media cursus ‘trucjes’ hebben geleerd waarmee je een goede post maakt. Denk aan:
- Zo vaak – per dag, week, maand – een bericht plaatsen;
- Een bericht plaatsen op een bepaald – zogenaamd beste – tijdstip;
- Precies zoveel (een bepaald aantal) woorden gebruiken;
- Een overvloed aan – onzinnige – hashtags;
- Zoveel mogelijk mensen en/of bedrijven taggen in een bericht;
- Etc.
Ja, het kan dat een truc tijdelijk werkt. Maar alle social media kanalen passen continu hun algoritme aan waardoor dit vaak maar tijdelijk zal helpen. Vervolgens worden jouw berichten weer nauwelijks gezien omdat je niet meer voorbij komt in de tijdlijn van anderen. Daarnaast zit er ook geen duidelijke lijn in je berichten als je steeds andere dingen toepast, waardoor je volgers het ook niet meer begrijpen en authenticiteit ver te zoeken is. En bestaat er eigenlijk wel een ‘beste tijdstip’ voor social media?
Wees persoonlijk en authentiek
Maar ik kan je 1 ding beloven: social media berichten die het altijd goed doen, zijn persoonlijke berichten. En als het kan met échte mensen: dus jij als ondernemer of de mensen binnen je organisatie. Dit is authentiek en zullen altijd beter scoren dan een overvloed aan berichten of posts vol met (hash)tags*. Zelfs als je minder vaak een bericht deelt is dit zinvoller, omdat deze berichten vaak meer interactie hebben (likes / reacties) en daardoor langer zichtbaar zijn. Lees hier meer over persoonlijke content.
*Natuurlijk is het goed om mensen/bedrijven taggen en hashtags te gebruiken, maar met mate en alleen als het echt relevant is.
Vind je het lastig en/of spannend om hiermee te starten? Laat me je helpen. Tijdens een contentbrainstorm gaan we heel gericht aan de slag en kun jij daarna gegarandeerd een tijd vooruit met je content.