Bepaal eerst je doelgroepen, en dan pas je kanalen.
Vaak gebeurt het nog andersom: eerst worden de social media kanalen aangemaakt en al verschillende berichten geplaatst om vervolgens verbaasd te zijn dat het bereik zo laag is en dat er geen interactie plaatsvindt in de vorm van likes en reacties.
Verdiep je in de doelgroep
Allereerst moet je goed weten wie je doelgroepen zijn. Dat lijkt vaak heel simpel maar schrijf het maar eens helemaal uit, dan kom je erachter dat dit toch best lastig is en er vaak een hoofddoelgroep en verschillende subdoelgroepen zijn.
Zijn consumenten jouw doelgroep, denk dan aan man/vrouw, leeftijd, woonplaats, werk, hobby’s, gezinssituatie, inkomen, etc. etc. En denk bij bedrijven aan branche, soort producten/diensten, grootte van bedrijf, bedrijfscultuur, regio, nationaal/internationaal, etc.
Vervolgens kijk je op welke kanalen je doelgroepen actief zijn want ook hier kunnen grote verschillen zitten. Zo wordt Pinterest bijvoorbeeld voornamelijk door vrouwen gebruikt en Snapchat door jongeren. En is LinkedIn als platform natuurlijk een stuk zakelijker dan Facebook.
Niet op alle kanalen actief
Vaak wordt gedacht dat je als bedrijf op alle kanalen actief moet zijn, maar dat is niet zo. Het is zonde om tijd te besteden aan een kanaal als jouw doelgroep zich daar toch niet of nauwelijks bevindt. Je hoeft dus niet op alle kanalen aanwezig te zijn maar het is wel slim om overal je naam te claimen. Misschien wordt dat kanaal in de toekomst wel interessant en er kan geen verwarring ontstaan omdat iemand jouw naam op een bepaald kanaal gaat gebruiken.