Als je regelmatig je websitestatistieken in Google Analytics bekijkt, dan krijg je een goed beeld wat je websitebezoekers doen en waar nog verbeterpunten liggen.
Een nog beter beeld krijgen
Om voor jezelf een nog beter beeld te krijgen, kun je ook doelen instellen in Google Analytics. Hierdoor kun je beter conversies meten en kun je zien welke websitebezoekers daadwerkelijk een actie hebben verricht op je website. Denk hierbij aan:
- Invullen van het contactformulier
- Het maken van een reservering of afspraak
- Inschrijven voor de nieuwsbrief
- Aanmelden voor een evenement
- Etc.
Maar je kunt ook algemenere doelen instellen zoals:
- Het bekijken van een bepaalde pagina
- Clicks op ‘lees meer’ of buttons die op je website staan
- Het aantal pagina’s dat zijn bekeken per websitebezoek
- De tijd die een websitebezoeker heeft doorgebracht op je website
Hoe maak ik een doel aan in Google Analytics
Het instellen van doelen in Google Analytics doe je als volgt: klik in het Google Analytics menu (kolom aan de linkerkant) op ‘Beheerder’ (tandwielicoontje). Vervolgens krijg je onderstaand overzicht te zien, klik in de rechterkolom op ‘Doelen’.
Klik vervolgens op de rode ‘+ nieuw doel’ knop.
Je komt dan bij stap 1 (doelconfiguratie). Hier kun je kiezen tussen een template of een aangepast doel (deze staat een stukje verder onderaan).
Bij stap 2 (doelbeschrijving) vul je een naam voor je doel in. Kies voor een naam waarbij voor jezelf duidelijk is welk doel je meet. Eronder klik je het type doel aan wat je wil gaan meten.
Bij stap 3 (doeldetails) vul je verdere gegevens in die worden gevraagd.
De gemeten doelen zie je vervolgens terug in het Google Analytics menu bij ‘Conversies’.
Let op! Bovenstaande acties kun je alleen uitvoeren als je alle rechten in Google Analytics hebt. Dit kun je controleren in het beheergedeelte bij ‘Gebruikersbeheer’.
Controleer trouwens ook meteen of je IP-adressen uit Google Analytics zijn gefilterd, zodat de statistieken betrouwbaar en representatief zijn.