Er wordt me vaak gevraagd wat het beste tijdstip is om social media berichten te plaatsen. Ook zie ik regelmatig artikelen voorbij komen waarin de beste tijdstippen per kanaal worden besproken. Maar ik zal je verklappen: er is geen algemeen ‘beste’ tijdstip. Als iedereen op diezelfde tijdstippen berichten zou plaatsen, is er veel concurrentie waardoor jouw bericht minder opvalt.
Kijk wat jouw beste tijdstippen zijn
Maar.. er kunnen voor jouw bedrijf zeker wel beste tijdstippen zijn, je moet dit alleen zelf achterhalen. Hoe je dat doet? Je berichten en statistieken analyseren! Uit je social media statistieken kun je enorm veel waardevolle info halen zoals ik in een vorige tip al schreef. Bekijk eens of er een bepaalde dag of een bepaald tijdstip is wat het elke keer goed doet.
Buiten kantooruren
Veel bedrijven plaatsen alleen maandag t/m vrijdag berichten tijdens kantooruren. Probeer ook eens een keer ‘s avonds en / of in het weekend social media posts te plaatsen en kijk hoe die berichten het doen ten opzichte van de berichten tijdens standaard kantoortijden. Buiten werktijd nemen mensen vaak meer de tijd voor social media dus grote kans dat jouw bericht aandachtiger wordt bekeken. Vroeg in de ochtend zou je ook eens kunnen proberen, voor velen is het checken van social media het eerste wat ze doen zodra de wekker gaat en ze nog in bed liggen 😉