Ben jij al met social selling bezig?

Social selling, misschien heb je er al ooit van gehoord of het ergens (meestal op LinkedIn) voorbij zien komen.

In elke LinkedIn training die ik geef, komt het onderwerp social selling aan bod. “Wat is social selling volgens jou?” is dan ook een vraag die ik altijd terug laat komen. Die vraag wordt vaak beantwoord met een vragende blik.

Wat is social selling?

  • Social selling is de kunst van prospects / potentiële klanten naar je toe laten komen
  • Het vervangt koude acquisitie
  • Het omdraaien van het traditionele verkoopproces: prospects / klanten naar jou toe laten komen i.p.v. andersom
  • Delen van kennis via social media kanalen waar je prospect / klant zich begeeft
  • Delen van waardevolle informatie (content) met je doelgroep(en)
  • Interactie aangaan met je volgers
  • Zorgen voor vertrouwen en een gunfactor

In het ‘social selling proces’ gaat het om jou als persoon. Jouw personal branding is hierin ontzettend belangrijk. Nu gaat het in dit hier voornamelijk over LinkedIn maar je kan dit natuurlijk ook op andere social media kanalen toepassen.

Doelen van social selling

  • Waarde creëren
  • Nieuwsgierigheid wekken
  • Kennis delen
  • Online zaadjes planten in de hoofden van je prospects/klanten
  • Prospects / klanten contact met jou op laten nemen

Vormen van social selling

  • Tips & tricks
  • Handleidingen
  • (Blog)artikelen
  • Vlogs
  • E-learnings / video’s
  • Webinars
  • Nuttige informatie -> verschaffen van informatie om klant te begeleiden in aankoopproces

Bij social selling is de Social Selling Index (SSI) van LinkedIn een handige tool, lees hier wat de SSI is en wat je ermee kan.

Nu gaat het in het verhaal hierboven voornamelijk over prospects en potentiële klanten, maar social selling kun je natuurlijk ook inzetten voor het vinden van een stage of een nieuwe baan. Ga actief aan de slag met het uitbouwen van je netwerk en doe waardevolle connecties op. Ook kun je je gunfactor verhogen door het simpelweg (online) helpen van iemand zonder dat je daarvoor meteen iets terugverlangt.

En vergeet offline niet. Social selling is niet of-of, maar en-en. Online en offline versterken elkaar, dus blijf potentiële klanten ook nog steeds in het ‘echt’ ontmoeten, zoals bij netwerkevenementen.

En onthoud: social selling is geen ‘quick win’, het vergt een lange termijn aanpak. Dus heb geduld en investeer / verdiep je in je offline en online relaties. Leer ze kennen, zorg dat ze jou leren kennen en zorg dat het volkomen duidelijk is waarvoor ze bij jou terecht kunnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *