Wat is A/B testen en hoe doe ik dit?

Als je met online marketing bezig bent, heb je er vast al eens van gehoord: A/B testen. Dit is een techniek waarmee je twee verschillende versies van bijvoorbeeld een nieuwsbrief verstuurt of twee verschillende landingspagina’s maakt. De verschillende versies ga je vervolgens meten om te zien wat het beste resultaat heeft opgeleverd. Waarschijnlijk heb je zelf ook ooit een A of B nieuwsbrief gehad zonder dat je dit in de gaten had.

A/B testen nieuwsbrief of landingspagina

Wil je zelf A/B testen met een nieuwsbrief, verdeel jouw nieuwsbriefontvangers dan in 2 groepen die je beide een andere versie stuurt. Voor een landingspagina maak je 2 verschillende pagina’s aan die je niet zichtbaar maakt in je menu, maar meestuurt in je nieuwsbrief of gebruikt in social media advertenties. Voor zowel nieuwsbrieven als landingspagina’s kun je op de volgende manieren verschillende versies maken door te kiezen voor:

  • Een andere onderwerpregel;
  • Een andere previewtekst -> de tekst die je al ziet voor je de mail opent;
  • Andere afbeeldingen;
  • Een andere lay-out;
  • Andere teksten / koppen;
  • Ander lettertype / lettergrootte;
  • Andere buttons -> denk aan vorm, tekst, kleur, call-to-action, etc);
  • Andere kleuren;
  • Andere linkjes -> bijvoorbeeld de A/B landingspagina’s;
  • Andere call-to-actions;
  • Etc.

Hierna moet je natuurlijk meten welke versie het beste resultaat heeft geboekt en conversies heeft opgeleverd. Dit kun je doen in bijvoorbeeld Google Analytics, je social media statistieken, een meet-tool zoals Bitly, etc.

Hieronder voorbeelden van een A/B nieuwsbrief waarbij gekozen is voor een andere onderwerpregel.

En wil je tips voor het maken van een goede nieuwsbrief? Kijk dan hier.

Bovenstaande nieuwsbrieven hebben dezelfde inhoud en zijn bijna identiek, maar er zit toch een klein verschil in de onderwerpregel. Met zulke kleine aanpassingen kun je al testen wat beter werkt en wat ontvangers meer aanspreekt.

Hierboven een voorbeeld van verschillende onderwerpregels. In de nieuwsbrieven stond dezelfde aanbieding, maar de manier om mensen over te halen om de nieuwsbrief te openen is enorm verschillend.