Nieuwsbrieven, iedereen lijkt er een hekel aan te hebben en toch zitten ze dagelijks in je mail.
Maar nieuwsbrieven kunnen zeker van toegevoegde waarde zijn, als je dit tenminste serieus aanpakt en vooral niet gaat spammen. Hieronder tips om e-mailmarketing goed in te zetten als bedrijf.
Tips voor de inhoud van je nieuwsbrief
- Kies een duidelijke afzendernaam zodat het voor de ontvanger meteen duidelijk is wie je bent. Gebruik dus geen ‘working title’ naam zoals hieronder.
- Zorg voor een goede titel / onderwerp die mensen aanspoort om de nieuwsbrief te openen. Soms staat in de conceptversie nog een werktitel die, “Oeps vergeten!”, niet meer aangepast wordt. En laat het onderwerp ook echt op de inhoud slaan, dus geen clickbait!
- Maak gebruik van een strakke lay-out die de aandacht niet teveel van de boodschap afleidt en die ook goed op mobiel te lezen is.
- Gebruik koppen als je tekst langer is en plaats opvallende call-to-action buttons als je wilt dat lezers doorklikken.
- Plaats aansprekende foto’s / afbeeldingen in je nieuwsbrief.
- Zorg dat de nieuwsbrief bij de rest van je huisstijl past (lettertype, kleuren, logo).
- Zet niet teveel onderwerpen in 1 nieuwsbrief: 2 à 3 is de max. En hou de teksten zo compact mogelijk.
- Gebruik in je nieuwsbrief dezelfde tone of voice als op je andere kanalen (website, social media) en kies voor ‘je’ of ‘u’, maar gebruik het niet door elkaar.
- Bestaan je onderwerpen uit inleidende stukjes tekst waarna mensen verder kunnen lezen via een link? Zorg dat mensen getriggerd worden om door te klikken door pakkende teksten te schrijven.
- Zorg dat je nieuwsbrief toegevoegde waarde heeft: zet hier eens informatie in die niet op je website of social media kanalen te vinden is. Denk bijvoorbeeld aan een leuke actie of een sneak peek.
- Plaats ook social media icoontjes in je nieuwsbrief, zodat lezers meteen kunnen doorklikken naar je social media kanalen.
Technische nieuwsbrieftips
- Maak je gebruik van een aanhef waar de naam automatisch in wordt gezet, zorg dat je bestand helemaal klopt zodat mensen geen nieuwsbrief met Beste ‘First Name’ ontvangen.
- Vraag om toestemming: tegenwoordig mag je niet meer zomaar e-mailadressen verzamelen en gebruiken. Mensen moeten een opt-in geven. Dit houdt in dat, zodra iemand zijn e-mailadres achterlaat om zich in te schrijven, er nog een bevestigingsmail moet komen. Dit zorgt ervoor dat er niet zomaar willekeurig e-mailadressen kunnen worden toegevoegd aan de mailinglijst.
- Zorg ook altijd voor een duidelijk opt-out, waarmee mensen zich gemakkelijk kunnen uitschrijven.
Overige tips voor je nieuwsbrief
- Bepaal het doel van je nieuwsbrief. Wil je informeren, activeren, inspireren of amuseren?
- Bepaal je doelgroep of doelgroepen. Misschien moet je wel meerdere nieuwsbrieven versturen als de doelgroepen verschillend zijn.
- Verplaats je in de lezer en in je doelgroep: is dit interessant voor ze?
- Testen, testen, testen: controleer op spelfouten, check of alle linkjes goed werken en stuur een aantal mensen een testmail voordat je de nieuwsbrief naar iedereen stuurt.
- Waak voor een overkill aan nieuwsbrieven, niks zo irritant als dagelijks een nieuwsbrief ontvangen. 1x per week, per maand of kwartaal: hou altijd je doelgroep voor ogen.
- Promoot je nieuwsbrief ook op andere kanalen. Plaats op je website een blok waar mensen zich kunnen aanmelden en plaats berichten op social media in de trant van: “Wist je dat we ook nieuwsbrief hebben? Meld je hier aan!”
- Verleid mensen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Geef bijvoorbeeld iets kleins weg, zoals een eenmalige korting als men zich aanmeldt.
- Bekijk ook de statistieken van je nieuwsbrief. In programma’s zoals Mailchimp kun je precies zien hoeveel ontvangers de nieuwsbrief hebben geopend, wanneer ze dat hebben gedaan, welke linkjes er zijn aangeklikt etc. Waardevolle informatie die je kunt gebruiken voor een volgende keer.
Tot slot
Vraag jezelf steeds opnieuw af: wanneer vind jij een nieuwsbrief interessant? Zouden onze lezers dit waarderen? En wanneer schrijf je je uit voor een nieuwsbrief? Vaak is dat het geval als er een overkill plaatsvindt of als de informatie totaal niet aansluit bij je interesses.