Door opdrachtgevers wordt me weleens de vraag gesteld: “Wat moeten we doen met een social media kanaal dat we eigenlijk niet (meer) gebruiken? Kunnen we dit social media account het beste gewoon verwijderen?”
Nadelen social media kanaal verwijderen
Het lijkt heel logisch om een social media platform dat je niet meer gebruikt volledig op te heffen maar er zitten wel wat nadelen aan:
• Je bent een extra kanaal kwijt waar je op gevonden kunt worden. Ook al gebruik je het account niet meer, mensen kunnen via dat kanaal vaak wel nog doorklikken naar bijvoorbeeld de website.
• Iemand anders kan de (bedrijfs)naam vervolgens claimen wat voor verwarring kan zorgen.
• En mocht je dit kanaal toch weer ooit willen gebruiken, dan ben je deze kwijt als iemand anders jouw naam heeft geclaimd.
-> Lees hier meer over het claimen van je (bedrijfs)naam.
Alternatieve optie
Je kunt er ook voor kiezen om een (laatste) bericht te plaatsen. Bijvoorbeeld dat dit kanaal niet meer actief gebruikt wordt maar dat updates te volgen zijn via andere kanalen (die wel nog actief gebruikt worden). In dat bericht zet je dan meteen linkjes naar de andere social media accounts.
Social media buttons aanpassen
Als je zo min mogelijk aandacht wilt geven aan het social media kanaal dat niet meer actief is, vergeet de social media button dan niet te verwijderen uit je e-mailhandtekening, op je website, in offline uitingen, etc.