Wat kun je als bedrijf / ondernemer met Instagram Stories?

Instagram Stories zijn erg populair en als bedrijf of ondernemer kun je hier leuke dingen mee doen. Het is allang niet meer alleen foto’s of video’s delen die op je profiel blijven staan, bij stories draait het juist om verhalen die slechts 24 uur zichtbaar blijven.

Interactie & storytelling

Met Instagram Stories kun je juist de interactie aangaan met je doelgroep door de verschillende functies die je kunt gebruiken. Zo kun je jouw volgers vragen laten stellen of kun je een poll maken waarbij ze moeten stemmen.

Storytelling

Via stories kun je jouw bedrijfs- of ondernemersverhaal goed in beeld brengen. Je kunt bijvoorbeeld de volgende dingen delen: 

  • Hoe ziet een werkdag eruit?
  • Op welke plekken werk je?
  • Wat houden je werkzaamheden in?
  • Wat voor producten / diensten lever je?
  • Op welke plaatsen kom je?
  • Wie ontmoet je allemaal?
  • Etc.

Mensen zijn daar nieuwsgierig naar. En wat voor jou allemaal heel logisch is, is voor jouw volgers een leuk kijkje achter de schermen. Bedenk wel goed wat je wilt vertellen. Wat is je doel? Vooral laten zien wat je doet? Of dat nieuwe idee of je bedrijf eens goed onder de aandacht brengen?

Instagram take-over

Een andere leuke manier voor storytelling zijn Instagram take-overs: laat iemand anders in het bedrijf Instagram een dag of een week overnemen zodat je verschillende afdelingen van de organisatie op een leuke en originele manier in beeld brengt. Iedereen zal zijn eigen stijl hanteren waardoor je een divers beeld krijgt.

Interactie

Hieronder een aantal voorbeelden waarmee je op een leuke manier interactie aan kunt gaan met je volgers.

  • Verslag doen van een evenement:
    Vaak wordt alleen voor- en achteraf iets over het evenement gedeeld maar neem je volgers mee wanneer het evenement daadwerkelijk plaatsvindt.
  • Poll:
    Mensen houden van hun mening geven en een poll is daar een perfect en laagdrempelig middel voor. Daarnaast kun je meteen informatie verzamelen, voor welk product, dienst, kleur, gerecht, sportles, acties, etc, etc. is meer interesse? Je volgers (en vaak ook je doelgroep) kunnen kiezen waardoor jij beter weet waar vraag naar is.
  • Quiz:
    Je kunt ook vragen stellen met meerdere antwoordmogelijkheden. Een leuke gamification optie om bijvoorbeeld te testen hoe goed mensen op de hoogte zijn van jouw dienstverlening of producten.
  • Q & A:
    Mensen kunnen ook vragen stellen. Een perfecte optie voor persoonlijke interactie om een nog hechtere band met je volgers te krijgen.
  • Kortingsactie:
    Omdat stories maar 24 uur zichtbaar zijn, kun je ook een mooie actie delen waarvan een screenshot gemaakt moet worden. Degenen die de story hebben gezien, hebben geluk. Bedenk wel een aantal spelregels zodat mensen niet elkaars screenshot kunnen gebruiken.

Hoogtepunten

Instagram Stories zijn maar 24 uur zichtbaar dus hou in je achterhoofd dat de gedeelde content maar tijdelijk zichtbaar is. Wil je dat volgers deze content kunnen blijven zien, dan kun je je stories uitlichten en deze toevoegen als hoogtepunt op je profiel. De uitgelichte stories blijven dan altijd op je profiel staan zodat mensen (nieuwe volgers bijvoorbeeld) deze ook na 24 uur nog kunnen bekijken. Je kunt verschillende ‘hoogtepunten’ aanmaken waardoor je makkelijk zelf een verdeling in onderwerpen kunt maken. Vervolgens kun je ook nog een eigen omslagfoto kiezen. Verder kun je ook altijd alsnog een ‘gewoon’ bericht van je verhaal maken.

Een voorbeeld van hoogtepunten op het profiel van Summa Horeca

Nog wat tips

  • Wil je nog meer visuele mogelijkheden met functies en filters die er op Instagram (nog) niet zijn? Maak je stories dan in Snapchat of TikTok, je kunt ze vervolgens opslaan en delen op Instagram
  • Wanneer je een locatie toevoegt (en je profiel openbaar hebt staan), is deze zichtbaar voor iedereen en zal het waarschijnlijk ook bekeken worden door niet-volgers. Misschien levert je dat een aantal nieuwe volgers op.
  • Gebruik hashtags in je stories. Je kunt er 1 toevoegen als ‘sticker’, maar je kunt er ook meerdere toevoegen in de tekst. Maar overdrijf hier niet mee, want dat leidt alleen maar af van het verhaal. Wil je er toch meerdere plaatsen maar hoeven ze niet allemaal zichtbaar te zijn, plaats ze dan achter je foto of maak de tekst heel klein.
  • Daarnaast kun je ook zien wie je story heeft bekeken, wat natuurlijk ook altijd interessant is om te weten (ook om te zien of ze hebben doorgeklikt naar het volgende verhaal).
  • Heb je ook een Facebookpagina, koppel deze dan met je Instagram account zodat je jouw stories ook door kunt delen op Facebook.